به گزارش راهبرد معاصر، محمدرضا رضایی کوچی 5 روز پس از اظهارات حاشیه ساز رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره بلیت هواپیما و پروازهای داخلی، اظهار کرد: در یکی از جلسات شورای عالی هواپیمایی با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت، توافقی صورت گرفت که بر اساس آن نرخ بلیط هواپیما 29 درصد افزایش پیدا کند. در کمیسیون عمران مجلس با این امر مخالف بودیم اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی مسیر را به سمتی بردند که چنین اتفاقی روی دهد.
وی ادامه داد: امروز برخی شرکتهای هواپیمایی فراتر از مصوبه شورای عالی هواپیمایی، بلیت فروشی میکنند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست. مسیرهای که حدود یک ساعت پروازی است 2 میلیون تومان به فروش میرسد که خلاف قانون است. همچنین گروه بندی افراد جامعه و بیان مطالبی مانند اینکه " اگر بلیط هواپیما گران نشود، عدهای اتوبوسسوار، هواپیماسوار میشوند" قابل قبول نبوده و در مجلس به صورت جدی با این ادبیات مخالف هستیم.
وی بیان کرد: انتظار داریم وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به این گونه ادبیات واکنش نشان دهند؛ صندلی هواپیما متعلق به همه مردم ایران بوده و جز خدمات نظام است و مردم را نباید به هیچ عنوان تفکیک کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: تداوم نظارتهای ضعیف و بی سر و سامانی در حوزه حملونقل هوایی واکنش قاطع کمیسیون عمران مجلس را بهدنبال خواهد داشت.
چهارشنبه شب گذشته رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی با طرح این ادعا که با جریمه ایرلاینها گرانفروش، 30 هزار مسافر سرگردان میشوند، گفت: با تعیین قیمت، مردمی را که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت میکردند، به سمت هواپیما میآوریم!
سید رضا موسوی در واکنش به ابطال مجوز پرواز برخی ایرلاینهای متخلف در مسیرهای داخلی، اظهار کرد: با این تصمیم سازمان هواپیمایی، حدود 30 هزار نفر از هموطنان در مسیرهای داخلی ابطال و مسافران سرگردان میشوند.
وی با بیان اینکه این اقدام سازمان هواپیمایی کشوری غیرقانونی است،افزود: انجام دستور سازمان هواپیمایی برای شرکتهای هواپیمایی امکانپذیر نیست. سازمان اجازه ورود به این حوزه -قیمتگذاری- را ندارد.
وی در واکنش به تحویل سوخت با قیمت 600 تومان، گفت: آمادهایم عین قانون اجرا بشود یعنی سوخت را هم بیاوریم به همان قیمتهایی که الآن دارند به شرکتهای هواپیمایی خارجی با نرخ 70 تا 80 درصد فوب خلیجفارس میدهند، به ایرلاینهای داخلی سوخت بدهند.
وی ادامه داد: مصرف سوخت به ازای هر ساعت صندلی پرواز 40 لیتر است و بخش کوچکی از هزینه مسافر میشود. اگر الآن بیاییم با نرخ 20 هزار تومان محاسبه کنیم به جز هزینه سوخت ما سوبسیدی از دولت نمیگیریم. بیشتر ارز موردنیاز را از بازار آزاد و قرض تامین میکنیم.
وی یادآور شد: در ایام کرونا چون مردم به سفر نمیرفتند، برای تامین نقدینگی و پرداخت حقوق و مزایا پرسنل،ارزانفروشی کردیم. به اضطرار و برای زنده ماندن و ادامه جریان حیات پرسنل مجبور شدیم ارزان فروشی کنیم.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی در واکنش به ابلاغ قیمتهای مصوب بلیت پروازهای داخلی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری،گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری نرخی تعیین نکرده، دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر است که نشسته به سازمان هواپیمایی کشوری تکلیف کرده که بروید این نرخ را ابلاغ کنید. شورای عالی هواپیمایی را داریم که یک شورای فرا سازمانی است. در این شورا وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع، گمرک، وزارت اقتصاد، سازمان هواپیمایی و 2 تا نماینده وزیر هستند و یک سازوکار برای این گذاشتهاند.»
موسوی با طرح این سئوال که آیا با ابطال مجوز پروازی شرکتهای هواپیمایی مشکل مردم حل میشود، گفت: جذابیتی که صنعت هواپیمایی دارد برای مردم این است که خیلی سریعتر میرسند. الآن با فشار غیرقانونی به قیمت خیلی از مردمی را که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت میکردند به سمت هواپیما میآوریم، یعنی تقاضای کاذب برای این صنعت ایجاد کردیم.
وی با بیان اینکه راهکار آزادسازی قیمتهاست، اضافه کرد: در انجمن شرکتهای هواپیمایی تضمین دادیم. در شورای عالی هواپیمایی گفتم تضمین میدهیم -بلیت هواپیما را- از یک سقفی بالاتر نمیفروشیم./